مسافرت تیر ماه 89
ساعت ۸:٠٩ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٦ تیر ،۱۳۸٩  

بوشهر-شیراز-اصفهان-اراک-گرگان-مشهد-یزد-شیراز-بوشهر

 

3تیر بابای هستی آمد اما بابا رضا نفر جایگزینش نیومد برای همین موند سیری و 2 شنبه 7 تیر آمد،بابا مجید که خیلی خسته بود یک هفته ای استراحت کرد و 4 شنبه 9 تیر رفتیم شیراز ،اما با آمدن بابا اینا به شیراز که می خواستند برند اراک ما هم تصمیم گرفتیم اول بریم اراک بعد مشهد.که البته همیشه به خاطر اینکه میگیم ما تا گرگان (سمیه اینا) می ریم حیفه که مشهد نریم که اینبار هم همین شد و با سمیه اینا رفتیم مشهد که البته دایی حامد با هواپیما بعدا" به ما ملحق شد اما تا دایی حامد اومد مشهد ،فرداش ما به سمت بوشهر از جاده یزد-شیراز حرکت کردیم،از شیرازم بابا مجید رفت سیری و ما خودمان با عمه جون و سپیده اومدیم بوشهر.

 

هستی-جاده شمال

 

 

 

 

 

مشهد-خواجه ربیع

خواجه ربیع کیست؟

ربیع ابن خُثَیم، مشهور به خواجه ربیع، از طایفه بنىاسد و ساکن کوفه، از زمره زهّاد هشتگانه صدر اسلام و تابعین ( کسانى که صحابه پیامبر را درک کرده اند ) همچنین از یاران و سرداران حضرت على علیه السلام بوده است. وى ضمن ارادت به حضرت على علیه السلام ظاهراً از خویشان معاویة بن ابوسفیان هم بوده است، بنابراین در سالهاى پایانى خلافت حضرت على علیه السلام و بروز اختلاف میان ایشان و معاویه، به قصد انزوا و دورى از نزاع طرفین عراق را به قصد ایران و خراسان ترک کرده است. او در سالهاى پایانى عمر ساکن شهر نوغان ( مرکز ولایت توس در آن زمان ) شده، و بالاخره در سال 63 قمرى یا به روایتى ضعیف در سال 61 درگذشته و در یک فرسنگى شمال نوغان، که اینک مزار اوست، مدفون شده است.

 

نمایی از مدفن خواجه ربیع

 

با توجه به زمان درگذشت خواجه، وى از زمره قدیمىترین رجال مدفون در پیرامون شهر کنونى مشهد است. مدفن او طى چهارده قرن گذشته همواره محلى شناخته شده و محترم و زیارتگاه عموم مسلمانان، اعم از شیعه و سنى بوده است.
مشهور است که حضرت رضا علیه السلام هنگام سفر به خراسان در سالهاى 200 تا 203 قمرى قبر خواجه را زیارت کرده است. در سال 915 قمرى هم که شیبک خانِ اُزبَک ( سنّى مذهب ) پس از برانداختن تیموریان و تصرف هرات عازم مشهد شد مزار خواجه را که « بر یک فرسخى مشهد مقدس » قرار داشت زیارت کرد. شاه عباس صفوى نیز در اوایل سده یازده قمرى با توصیه و مشورت شیخ بهایى دستور احداث مقبره اى با شکوه براى خواجه را صادر کرد. اساس بناى فعلى مقبره خواجه ربیع همان است که در سالهاى 1026 تا 1031 قمرى به اَمر شاه عباس و با سرپرستى یکى از سادات رضوى مشهد به نام « میرزا اُلغ » احداث شده است. دو کتیبه زیبا با تاریخهاى 1026 و 1031 قمرى در داخل گنبد و ساقه خارجى آن به خط علیرضا عبّاسى سالهاى احداث و تزیین بنا را مىنمایاند.
مقبره خواجه ربیع بناى با شکوه و زیبایى واقع در باغى وسیع و مصفّا بر کناره راست کشف رود در حاشیه شمالى شهر مشهد است. مقبره داراى گنبدى به ارتفاع 18 متر با ساقه اى بلند بر روى بنایى چهار ایوانى است که در بیرون هشت ضلعى مىنماید. گنبد بنا دو پوششه و پوشیده از کاشىهاى زیباى فیروزه اى است. درون بنا هم مزیّن به نقاشىهاى طلایى رنگ و اُخرایى چشم نواز است.
مقبره خواجه که به « خواجه ربیع » شهرت دارد در انتهاى خیابانى به همین نام واقع و پس از حرم حضرت رضا علیه السلام از زمره پر زائر ترین زیارتگاهاى شهر مشهد است.
روستایى که باغ آرامگاه خواجه در آن واقع شده « حسین آباد خواجه ربیع » نام دارد و از جمله موقوفات مزار خواجه مىباشد. اداره باغ و مزار خواجه ربیع در قرن اخیر بر عهده آستان قدس رضوى است، در حالى که پیش از آن متولى خاص داشته است. در وقف نامه قابل تأملى که از مدرسه پریزاد مشهد با تاریخ 823 قمرى باقى است، بانى آن مدرسه ( پریزاد خانم ) از اعقاب خواجه ربیع معرفى شده است. باغ خواجه ربیع یکى از قبرستانهاى مهم شهر مشهد مىباشد. جدّ قاجارها ( فتحعلى خان ) نیز که در سال 1139 قمرى توسط نادرقلى افشار در همان باغ کشته شده در زیر گنبد مقبره خواجه مدفون است، بدین سبب در دوره قاجاریه توجّه ویژه اى به این مزار مىشده است.

 

 

 

پارسا و هستی

 

 

فردوس-مشهد

 

 تصاویری از آتشکده یزد

 

یزد-هتل ملیکا

از آتشکده یزد در روزهای نوروز چاپ ارسال به دوست
رشید شهرت   
۰۲ فروردین ۱۳۸۸
بازدید از آتشکده یزد بخش ثابت برنامه گردشگرانی است که یزد را برای مسافرت انتخاب نموده اند. و در ایام نوروز حجم گردشگران استان یزد نسبت به دیگر روزهای سال افزایشی باور نکردنی می یابد و به همین دلیل آتشکده یزد در این روزها جای سوزن انداختن نیز ندارد، در ادامه مطلب می توانید تصاویر بازدید از آتشکده یزد را ببینید:
آتشکده یزد
آتشکده یزد از معدود مکانهای گردشگری است که برای ورودی احتیاجی به بلیط ندارد.
آتشکده یزد
بازدید کنندگان از تمام نقاط جهان به این آتشکده می آیند تا پرستشگاه زرتشتیان را ببینند و از آتش روشن آن دیدن کنند.
هفت سین در حوض آتشکده یزد
آتشکده ها جایگاهی هستند که چهار آخشیج را در کنار هم دارند، باد و خاک در همه جا هستند و آب و آتش نیز باید در کنار این دو قرار گیرند تا بتوان آتشکده را ساخت و سفره هفت سینی بر روی حوض آتشکده نشانی است از نوروز
فروهر
از مهمترین نمادهای زرتشتیان فروهر است که در آتشکده یزد به زیبایی به نمایش گذاشته شده است. اما متاسفانه در آتشکده کسی نیست که بگوید این نماد به چه معنا است، آیا تصویر اهورامزدا است؟ یا تصویر زرتشت است؟ و یا هیچ کدام از این دو نیست؟
آتشکده یزد
اما برای دیدن آتش آتشکده باید وارد تالار آتشکده شد.
آتشکده یزد
در بسیاری از مکانهای گردشگری، نه تنها در ابتدا ورودی دریافت می شود بلکه برای دیدن بخشهایی همچون موزه و یا دیگر بخشهای آن مکان ورودی جداگانه ای دریافت می گردد، بدین ترتیب هم از شلوغی بیش از حد جلوگیری می شود و هم بازدیدکنندگان به راحتی می توانند به دیدن بخشهای مختلف بپردازند.
آتشکده یزد
در داخل تالار آتشکده جای ایستادن هم به سختی وجود دارد و هیچ کس نیست که به شما بگوید آیا زرتشتیان این آتش را می پرستند و یا قبله ی آنها است.
آتشکده یزد
تنها شاید فرصت بیابید عکسی از آتش آتشکده یزد بگیرید.
آتشکده یزد
البته دور تا دور تالار، تابلو نوشته هایی از سخنان اشوزرتشت و توضیحاتی در مورد فروهر وجود دارد که می تواند راهنمای تعدادی از بازدیدکنندگان باشد. اما پرسشی که مطرح می شود این است که آیا این تابلوها کافی است؟ آیا معرفی فروهر و نقش آتش در دین زرتشت هم تبلیغ دین است؟ چگونه است که در صدا وسیما نماد فروهر در کنار نماد شیطان پرستان به نمایش در می آید اما زرتشتیان در آتشکده خود نمی توانند بگویند آتش خدای آنها نیست بلکه قبله ی آنها است.
آتشکده یزد
به هر حال تالار آتشکده آنچنان مملو از جمعیت است که با این شیوه حتی نمی توان اطلاعات روی تابلوها را نیز خواند.
آتشکده یزد
و بدین ترتیب دوباره وارد محوطه آتشکده می شویم، که همچنان پر از جمعیت است.
آتشکده یزد
ناگفته نماند در آتشکده همچون دیگر مکانهای توریستی مهم استان یزد از سوی میراث فرهنگی افرادی برای راهنمایی گردشگران وجود دارند. پرسشی که می ماند این است که این افراد برای این همه بازدید کننده کافی هستند؟ آیا از بین زرتشتیان کسی نیست که یاریگر این افراد باشند؟

در حاشیه:
آتشکده یزد
امسال دستفروشی در روزهای سی اسفند و اول فروردین ماه میزی را بیرون از آتشکده قرار داده بود و چند کتاب را برای فروش به نمایش گذاشته بود که حدود یک سوم آنها مربوط به دین زرتشت بود. اما در روز دوم فروردین اثری از این دستفروش غیر زرتشتی نبود. این در حالی است که در بیشتر مکانهای گردشگری فروشگاه هایی رسمی وجود دارند که به ارائه اجناس مرتبط می پردازد. همچون کتابهایی که همگی دارای مجوز نشر هستند.